تاریخنامه

باراجین - حکیم عمر خیام (427-510ق)

فصل بهار است و موسم گشت و گذار، البته اگر فرصت کافی داشته باشید. جمعه هفته گذشته 1391/2/22 فرصتی شد تا به طبیعت برویم. منطقه کوهستانی-تفریحی باراجین در استان قزوین را برای تفریح انتخاب کردیم. صبح زود حرکت کردیم و ساعت 9 صبح به آنجا رسیدیم.

ادامه مطلب
   + محمدجعفر اشکواری ; ۱:۳۸ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩۱
comment نظرات ()

صفه البحور!

«و البحور المعروفه من المعموره العظام خمسه: منها بحر الهند و فارس و الصین، بحر الروم و افریقیه و الشام، بحر اوقیانوس الذی هو بحر المغرب،بحر بُنطس، بحر طبرستان و جُرجان. فأما البحر الهندیُ: فأنه یَمُد طوله من المغرب الی المشرق، ...یَخرُجُ منه خلیج إلی ناحیه فارسَ یُسَمّی الخلیج الفارسیَّ، طوله الف و اربع مائه میل، و عرضه فی الاصل خمس مائه میل، و طوله خمسون و مائه میل، و بین هذین الخلیجین-خلیج أیله و خلیج فارس- أرض الحجاز و الیمن و سائر بلاد...».

                الاعلاق النفیسه، ابن رسته (متوفی 290 هجری)، ص 83-84).

 

توجه:گاهی برای فهماندن چیزی به فردی یا گروهی باید به زبان خودشان حرف زد!

---10 اردیبهشت هر سال====روز ملی خلیج فارس---

   + محمدجعفر اشکواری ; ۱۱:٥٤ ‎ق.ظ ; یکشنبه ۱٠ اردیبهشت ۱۳٩۱
comment نظرات ()

استرابادی ها و اخباری گری

از جریانات فکری عالم تشیع می توان به «مکتب اخباری» اشاره کرد. این مکتب اعتقاد به پیروی مطلق از احادیث و روایات داشت و روش‌های اجتهادی و اصول فقه را نمی‌پذیرفت. این جریان فکری در قرن یازدهم هجری موجودیت خود را آشکار کرد. نکته حائز اهمیت در این جریان فکری، نقش استرابادی ها (گرگانی ها) در این جریان فکری است. 

ادامه مطلب
   + محمدجعفر اشکواری ; ۱۱:۳٦ ‎ب.ظ ; شنبه ٩ اردیبهشت ۱۳٩۱
comment نظرات ()
BlogLike textcolor="#333333" linkcolor="#2f57a2" backgroundcolor="#ffffff">